Spune ce e de spus

Ziarul

Arhiva

Powered By Blogger
toateBlogurile.ro
TRAFIC TRIPUL - Directo Web
   

“Puterea” vă prezintă în exclusivitate filmul complet al evenimentelor produse în timpul tragediei aviatice de pe aerodromul din Tuzla. Surse judiciare din cadrul anchetatorilor care instrumentează dosarul au precizat că, în acest moment, sunt trei variante posibile pe care se desfăşoară cercetări de specialitate.

TREI IPOTEZE DE LUCRU
Astfel, prima ipoteză, şi care are o probabilitate de 50% să fie cea reală, este o defecţiune tehnică survenită la motorul aparatului de zbor Antonov 2. “Este vorba despre o posibilă defecţiune, în sensul că motorul s-ar fi putut opri literalmente în aer. În urma cercetărilor preliminare derulate, am stabilit cu certitudine că nu a existat nici o explozie la motor, iar aparatul de zbor nu a suferit nici un incendiu în timp ce se afla în aer. Focul a izbucnit după impactul cu solul”, au precizat susele citate.
A doua ipoteză de lucru, care are, de asemenea, o probabilitate de 50 la sută să fie cea reală, este o eroare de pilotaj. “Ne referim aici la executarea unei manevre greşite, urmată de intrarea în balans a aparatului de zbor şi de imposibilitatea pilotului de a mai redresa avionul”, au adăugat anchetatorii, în exclusivitate pentru ziarul “Puterea”.
O a treia ipoteză de lucru este aceea ca dezechilibrarea avionului să fi fost cauzată de o pală puternică de vânt. “Condiţiile atmosferice pot fi o altă cauză. O puternică pală de vânt ar fi fi putut, de asemenea, dezechilibra avionul şi, după intrarea în balans, să facă imposibilă manevrarea şi redresarea avionului”. Potrivit anchetatorilor, această ipoteză are cele mai puţine şanse de probabilitate, însă se aşteaptă încă raportul complet care urmează să fie înaintat procurorilor de către Institutul Naţional de Meteorologie. 

AVIONUL S-A PRĂBUŞIT ORIZONTAL
Avionul Antonov 2 a decolat, ridicându-se în aer şi parcurgând o distanţă de maxim 100 de metri, atingând o înălţime cuprinsă între 30 şi 60 de metri. Anchetatorilor le-a fost imposibil să stabilească cu exactitate înălţimea de la care avionul a căzut la sol. Cert este că înălţimea nu putea fi mai mare de 60 de metri, având în vedere faptul că, în urma impactului cu pământul, aparatul a rămas oarecum întreg, el nefiind făcut “bucăţi”.
Avionul a căzut, după intrarea în balans, efectiv orizontal, ca şi cum ai arunca o bucată de lemn de la etaj. Abia după impactul cu solul, din rezervoarele prevăzute în aripi s-a scurs combustibil care s-a inflamat, producând un incendiu violent care a cuprins întreaga suprafaţă intrerioară a avionului. De altfel, la impactul cu solul, uşa avionului şi geamul din cabina piloţilor au sărit, efectiv, din balamale, susţin sursele citate. O discuţie purtată între membrii echipajului şi turnul de control al aeroportului este puţin probabilă, spun anchetatorii, întrucât totul s-a petrecut într-un timp extrem de scurt.

UNUL DINTRE SUPRAVIEŢUITORI ŞI LAVINIA GUIŢĂ FIGURAU CA PILOŢI
Potrivit documentelor transmise de Ministerul Apărării Naţionale anchetatorilor de la Secţia Parchetelor Militare, pe foaia de misiune din data de 5 iulie 2010, apăreau la bordul avionului 14 militari, dintre care trei piloţi şi 11 paraşutişti. Unul dintre piloţi era folosit ca rezervă, însă potrivit foii de misiune, aparatul a fost, teoretic, pilotat de către  căpitanul Daniel Bâlsanu, unul dintre cei doi supravieţuitori ai tragediei aviatice, şi de către locotenentul Lavinia Guiţă, singura femeie aflată la bordul aparatului şi care, din nefericire, şi-a găsit moartea în accident. Totuşi, anchetatorii nu exclud posibilitatea ca efectiv la manşă să se fi aflat chiar comandorul Nicolae Jianu, comandantul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene “Aurel Vlaicu” din Boboc.
“Este imposibil să stabilim din cercetarea la faţa locului cine a pilotat de facto avionul. Poziţia victimelor este nerelevantă, Toate cele 10 persoane extrase din interiorul avionului se aflau grămadă una peste alta, toate carbonizate”, au precizat anchetatorii.

 FEMEIA PILOT A SĂRIT PRIN GEAM ŞI A MURIT INCENDIATĂ
Odată izbit de sol, aparatul a devenit un sicriu în flăcări din care au reuşit să iasă, la moment, patru persoane. Este vorba despre locotenentul Lavinia Guiţă, care se pare că a părăsit interiorul avionului, sărind prin cadrul parbrizului. Cadavrul carbonizat al femeii a fost găsit în exteriorul aparatului, spre partea din faţă a avionului. A doua persoană este locotenentul Liviu Antim, care a fost de aemenea găsit în exteriorul avionului, semn că ar fi reuşit să iasă pe uşă. Flăcările i-au provocat arsuri de gradul IV pe 80 la sută din suprafaţa corpului. El a murit în noaptea de luni spre marţi la Spital.
Singurii supravieţuitori ai accidentului sunt pilotul, căpitanul Daniel Bâlsanu, care ar fi reuşit, asemenea locotenentului Lavinia Guiţă, să iasă prin geamnul avionului, şi maistrul militar Marius Nazare, care ar fi ieşit pe uşa aparatului de zbor. Bâlsanu a suferit arsuri care i-au cuprins 10 la sută din suprafaţa corpului, în timp ce Nazare a suferit arsuri pe 15% din suprafaţa corpului.

NIMENI NU A SĂRIT ÎN TIMP CE AVIONUL SE AFLA ÎN AER
Anchetatorii au elucidat, pentru ziarul “Puterea”, misterul săriturilor din avion, înainte de impactul cu solul. “Nici o persoană nu a părăsit aparatul în timp ce acesta se afla în aer. Toate persoanele găsite în exteriorul avionului au părăit aparatul după ce acesta a ajuns la sol. Nu există nici o probă directă sau indirectă că lucrurile ar sta altfel”, au precizat procurorii care au efectuat cercetarea la faţa locului.
De asemenea, la dosar mai există depoziţia comandorului Marian Marin, de la aeroportul Tuzla, cel care a fost martor ocular la prăbuşirea avionului. Acesta explică faptul că nu a văzut ca nici unul dintre paraşutişti să sară din avion înaintea impactului cu solul. Marian Marin a văzut avionul intrat în balans. Se afla la o distanţă de 1,5 kilometri de locul prăbuşirii şi a pornit rapid spre zona respectivă. El a ajutat la îndepărtarea supravieţuitorilor de epava în flăcări a aparatului de zbor.

TOATE CADAVRELE AU FOST IDENTIFICATE
La Servicul de Medicină Legală Constanţa s-a lucrat la foc continuu, marţi, pentru identificarea tuturor celor zece cadavre descarcerate de către pompieri din interiorul avionului. Dacă marţi, la prânz, legiştii reuşiseră identificarea a şapte dintre victime, la ora 20.00, raportul preliminar de expertiză medico-legală a fost finalizat. Toate victimele au fost identificate şi corespundeau cu componenţa trecută în foaia de zbor. Toate cele zece victime aveau arsuri de gradul VI pe 100  la sută din suprafaţa corpului. “Este drept că au fost identificate contuzii sau fracturi de coloană, însă leziunile nu le-ar fi putut pune victimelor viaţa în primejdie. Ei au murit arşi de vii”, au concluzionat anchetatorii. Tot cu arsuri de 100% din suprafaţa corpului a fost diagnosticată şi femeia-pilot.
Identificarea cadavrelor a fost destul de dificilă, ea făcându-se fie în urma recunoaşterii obiectelor personale (ceasuri, brăţări, inele etc.), fie după forma danturilor, iar în anumite cazuri (două spun anchetatorii, fără însă a nominaliza) s-a apelat la sprijinul familiilor.

SE PREGĂTEAU PENTRU APĂ, DAR AU MURIT DE FOC
Cei 11 paraşutişti, victime ale tragediei de la Tuzla, se pregăteau de un antrenament de rutină pe care urmau să-l execute în largul Mării Negre. Ei urmau să se paraşuteze deasupra apei, urmând să facă unele scufundări, ca tactică militară de luptă.
Ancheta aşteaptă finalizarea a trei clase de expertize, una dintre ele fiind expertiza tehnico-ştiinţifică a coponentelor aparatului de zbor, efectuată de către o Comisie Tehnică Specială instituită la nivelul Statului Major al Forţelor Aeriene din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
O a doua clasă de expertize, efectuate la nivelul Institutului de Criminalistică al Inspectoratului General al Poliţiei, urmează să fie ataşată documentului numit “cercetarea la faţa locului”.
Institutul Naţional de Medicină Legală “Mina Minovici” urmează să finalizeze rapoartele medico-legale complete de necropsiere a cadavrelor.
Surse judiciare au precizat, pentru ziarul “Puterea”, că cei doi supravieţuitori ai accidentului, pilotul Daniel Bâlsanu şi maistrul militar Marius Nazare, urmează să fie audiaţi de către procurorii militari, în cursul zilei de vineri. Depoziţiile lor reprezintă practic cheia acestui dosar.