Spune ce e de spus

Ziarul

Arhiva

Powered By Blogger
toateBlogurile.ro
TRAFIC TRIPUL - Directo Web
   

 

Un grup de profesori si studenti de la Universitatea din Bologna (Italia) au studiat piesa "Achilles, Agony and Ecstasy (In Eight Parts)", comparand textul lui Joey DeMaio (basistul si compozitorul trupei Heavy Metal MANOWAR) cu textul operei antice "Iliada". Eleonora Cavallini, profesor de literatura clasica de la aceasta Universitate a publicat, in 2007, un eseu in care prezinta o comparatie intre operele lui Joey DeMaio si Homer. In continuare, prezint traducerea textului din limba engleza al lucrarii Eleonorei Cavallini, pe care il puteti gasi, in original, aici. Ilustratia audio-video a fost inserata de subsemnatul.

Exista cel putin trei compozitii inspirate de miticul erou grec: „Achile, Agonie si Extaz în Opt Parti” – Manowar, „Razbunarea lui Ahile” – Warlord si „Ahile” – Jag Panzer. Al doilea si al treilea cântec reprezinta doar elogii generice aduse curajului lui Ahile in lupta. Warlord declara ca versurile cântecului sau sunt bazate explicit pe „Iliada” lui Homer, dar nu sunt decât secvente repetitive de distrugere si varsare de sânge, usor de adaptat oricarei scene de lupta.

He carved his name, forever into books of lore
An immortal legend - helmet, shield, and sword
Commend the dead who fought and bled upon the fields
And bury them with honors, swords and shields
Remember them they could not fend in the end
In the face of Achilles' anger, his revenge.
Hail to the one! To the king of the dead in Acheron
In his shadow we fade, we are lost in his name.
Hail to the one! To the king of the dead in Acheron
In his shadow we fade, we are lost in his name.
Hail to the one!

Departarea de la opera lui Homer este si mai evidenta in cântecul, oarecum comercial, al lui Jag Panzer „Ahile”. Versurile ofera doar un rezumat scurt al povestii despre Troia si o fac la fel ca si filmul „Toia” aparut în 2004. Este clar ca Jag Panzer a folosit filmul ”Troia” ca unica sursa de inspiratie pentru cântec, care nu reprezinta tocmai cea mai de incredere sursa.

Primul cântec pomenit Achilles, Agony and Ecstasy in Eight Parts (pe care il vom numi de acum incolo AAaE), compus si cântat de Manowar, merita, de departe, cea mai mare atentie. Manowar este o trupa istorica din SUA si este cunoscut faptul ca la inceputul carierei (Battle Hymns, 1982; dar si Fighting the World, 1987) au avut o colaborare extraordinara cu legenda de la Hollywood, Orson Wells, care le-a imprumutat vocea ca narator.

AAaE este o suita (28’30”) care prezinta câteva momente decisive ale „Iliadei”, de la atacul lui Hector asupra corabiilor aheilor (cartile 12-15), la funeraliile lui Patrocle (cartea 23). Trei dintre parti sunt instrumentale (3: “Funeral March”, 4: “Armor of the Gods” si 7: “The Desecration of Hector’s Body”) si dau viata unor scenarii homerice (ca de exemplu creatia divina a lui Hefaistos care, conform cartii 18, a creat armura lui Ahile). In celelalte cinci parti, unde vocalul joaca rolul principal, versurile sunt mult mai precise decât orice alta intrepretare muzicala contemporana a istoriei Troiei.

De fapt, versurile compuse de DeMaio dovedesc o lectura atenta, scrupuloasa si constiincioasa a „Iliadei”. Compozitorul si-a canalizat atentia catre lupta cruciala dintre Hector si Ahile, a parafrazat câteva pasaje din poem adaptându-le structurii melodice cu o anumita fluenta si interpretându-le în parte, dar NICIODATA alterând sau deranjând povestea lui Homer.

Scopul versurilor, ca si al muzicii, este sa evoce câteva scene homerice caracteristice: furtuna bataliei, fericirea barbarica, feroce, a invingatorului, durerea si suferinta razboinicului care simte ca moartea este aproape. Intreaga actiune se refera la Hector si Ahile care sunt rezentate ca personaje luminoase, divizate de o ura de nedepasit, dar având acelasi destin. Amândoi sunt surprinsi in cea mai mare exaltare, atunci când varsa sângele inamicilor, dar sunt surprinsi si in clipe de extrema durere, când demonul razboiului ii loveste, in final.

Mai departe, diferit fata de irelevantul si mult laudatul film „Troia”, in AAaE, aparitia divinului este o prezenta constanta, determinând destinele oamenilor cu o vointa de nepatruns, de fier (de metal) si, impotriva referintei generice la „zei”, adevaratul stqpân al vietilor muritorilor este Zeus, unicul zeu caruia Hector si Ahile ii adreseaza rugile.

Acum, câteva remarci specifice:

1) In prima sectiune - HECTOR STORMS THE WALL (Hector loveste zidul):


 See my chariot run to your ships
I'll drive you back to the sea
You came here for gold
The wall will not hold
This day was promised to me
The gods are my shield
My fate has been sealed
Lightning and javelins fly
Soon many will fall
We are storming the wall
Stones fall like snow from the sky
We will pay with our glory
In the fire of battle
Zeus today is mine
Killing all in my way
Like sheep and like cattle
Smashing skulls of all who defy
I spare not the hammer
I spare not the sword
This day will ring with my name
None have to chase me
Let he who will face me
Kill me or die by the sword

Cuvântul „zid” nu se refera, evident, la cetatea Troia, ci la zidul construit de ahei pentru apararea taberei si a corabiilor lor (vezi Iliada 7.435-465) si distrus, intr-un final (cu plecarea lui Zeus, vezi 7.454-463) de catre Hector si razboinicii sai (Iliada cartile 12-13). Imaginea zidurilor (pietrelor) care cad „ca zapada” peste dusmani este o citare intentionata din Iliada 12.156-161.

2) Partea a doua a cântecului - THE DEATH OF PATROCLUS (Moartea lui Patrocle):


Oh friend of mine, how to say goodbye
This was your time, but the armor you wore
Was mine. I will not rest
Until Hector's blood is spilled
His bones will all be broken
Dragged across the field
This dear friend is how we'll say goodbye
Until we meet in the sky









Referirea evidenta la armura lui Ahile – care a devenit o deghizare fatala pentru curajosul camarad al eroului – este complicata de referirea mai putin evidenta la faptul ca moartea lui Patrocle nu e nimic altceva decât anticiparea mortii lui Ahile. Tema lui Patrocle ca un alter ego al lui Ahile si a armurii ca identitatea razboinicului este studiata de clasicisti si istorici, dar nu este foarte important sa verificam daca DeMaio este familiarizat cu aceste studii. Are o intuitie ascutita si asta nu i se poate nega. Totusi, aceasta sectiune contine cea mai criticata fraza din intregul cântec: ”Draga prietene, asa ne luam la revedere/Pâna ne vom reintâlni in ceruri”. Asa cum se stie, in mitologia greaca, sufletele razboinicilor (inclusiv al lui Patrocle si al lui Ahile) se duc in Hades. Suntem tentati sa spunem ca, in viziunea lui Homer, Hector nu este asemenea lui Ahile (eroul semizeu este nemuritor si se duce pe insula celor binecuvântati). Probabil, „Pâna ne vom reintâni în ceruri” a fost cea mai sugestiva si mai potrivita fraza care sa puna capat acestei sectiuni, mult mai potrivita decât „Pâna sa ne intâlnim in Insula celor Binecuvântati” – o expresie mult prea fortata. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul ca „Insula celor Binecuvântati” nu este straina repertoriului Manowar (Each Dawn I Die, de pe albumul Hail to England [1984]).


Patrea a treia - FUNERAL MARCH (Marsul Funebru) - instrumental




Partea a patra - ARMOR OF THE GODS (Armura Zeilor) - instrumental




In continuare, as vrea sa ma aplec asupra parţii V (dramaticul „Moment de sfârsit al lui Hector”) care, in opinia mea, reprezinta punctul crucial al intregii suite. Ca si in „Iliada”, zeii „cântaresc” soarta lui Hector, al carui suflet „va coborî în Hades”.


3)  Partea a cincea a cantecului - HECTOR'S FINAL HOUR (Momentul de sfârsit al lui Hector)


 Here inside the walls of Troy, the gods weigh my fate
From this day do I abstain, to a memory of hate
To pay for all the blood that spilled
The many thousands I did kill,
No walls can contain the gods' almighty will
I hear the silent voices I cannot hide
The gods leave no choices so we all must die
Oh Achilles let thy arrows fly
Into the wind, where eagles cross the sky
Today my mortal blood will mix with sand
It was foretold I will die by thy hand
Into Hades my soul descend

Si in acest caz, primele versuri deriva din Homer, vezi Iliada 22.209-213.

Ecourile homerice sunt inca prezente , dar cu câteva variatii interesante. In Iliada, Hector nu stie ca a fost condamnat la moarte, si il infrunta pe Ahile sperând ca il va infrânge, cel putin pâna când intelege ca Atena l-a parasit (22.297-305). In „Hector’s Final Hour”, printul Troian (care, ca in aproape toate interpretarile moderne ale mitului, este descris ca un erou empatic pentru ca este aparatorul unei cetati atacate pe nedrept) va infrunta moartea in duelul fatal. In acel moment, Hector isi percepe moartea ca pe o „plata corecta” pentru numeroasele vieti pe care le-a luat cu sabia sa. Conform unui model care este mai mult tragic decât epic (vezi Eschil „Orestia”): simte prezenta obsedanta a „vocilor soptite” ale dusmanilor cazuti  Oricum, „extazul” din titlu, chiar vizionar, care il conduce pe Hector care sagetile nemiloase ale dusmanului sau poate fi comparat cu atitudinea unei persoane care se sacrifica. „Sangele sau de muritor” va fi un alt dar pentru lacoma Mama Pământ (Gheea).

Partea a sasea - DEATH HECTOR'S REWARD (Rasplata prin moarte a lui Hector)

Cowards in the grip of fear, no valour to uphold
Cut into the earth, with honor long been sold
For all shall come to know me
As they fall unto their knees
Zeus the Thunderer, control my destiny
When the cards of life were dealt,
My hand a ruthless fate
To avenge, and bringeth fury, Hector feel my hate
A bloodbath was born to bring, by birth I'm an assassin
To cut the cord of life and beath

Ties to earth unfasten

Blood and fire death and hate, your body I will desecrate
Dogs and vultures eat your flesh the hall of hades waits

Kill...
Hector's blood lies on the battlefield
His body lies on the battlefield
His body's mangled wounds,
The gods who once protected him are now his gods of doom,
Like a tower standing tall, steadfest in direction
I fall upon you bringing death, the gods give no protection
Coward in the grip of fear, no valour to uphold
Cut into the earth, with honor long been sold
For all shall come to know me, as they fall ino their knees
Zeus the Thunderer, control my destiny
Blood and fire death and hate, you body I will desecrate
Dogs and vultures eat your flesh the hall of hades waits
Die, die, die...


Partea a saptea - THE DESECRATION OF HECTOR'S BODY (Pângarirea trupului lui Hector) - instrumental




4) În partea a opta - THE GLORY OF ACHILLES (Gloria lui Ahile):



The oath of the gods, this day was fulfilled
In the heat of the battle, Hector was killed
See him Patroclus, down in the dust
Rejoice in his death my symbol of trust
A dozen highborn youths have been killed
Cutting their throats their blood was all spilled
Their bodies set at the foot of your fire
With oxen, sheep and two of your hounds
Your funeral pyre high off the ground
Hector's body dragged three times around
I will carry the torch to your funeral pyre
I will ask of the wind to send high your fire
Hector's blood will not be washed from my body
Until your body is burned
A prophecy spoken a promise fulfilled
More blood will be spilled, more will be killed

Descrierea funerariilor lui Patrocle deriva din Homer, cu sacrificiul celor 12 prizonieri Troieni (Iliada 23.175) si a mai multor animale, inclusiv oi, capre (23.166) si doi servitori (23.174); cu Ahile care se roaga zeilor sa trimita flacara rugului sus, in ceruri (23.194-219) si refuzul sau sa spele sângele lui Hector de pe trupul sau pâna când funerariile nu se incheie (23.40-46).

Referirea la trupul lui Hector, târât de trei ori in jurul rugului lui Patrocle, se trage de asemenea din opera lui Homer, dar in Iliada, acest ritual are loc mai târziu.

Cand am ascultat pentru prima data acest cantec, ceva mi-a reamintit de monologulul lui Isus in Gradina Gethsemane in opera lui A. Lloyd Webber si T. RiceJesus Christ Superstar” (1970). Nesigur si critic la inceput, apoi coplesit de martirium, Isus spune:

God thy will is hard
But you hold every card
I will drink your cup of poison
Nail me to your cross and break me
Bleed me beat me kill me take me now
Before I change my mind.

Abia mai târziu am citit un interviu al lui Eric Adams, vocalul trupei Manowar. „Am fost un mare fan al lui Deep Purple. Ma duceam la fiecare concert, chiar fiecare concert. Nu conta unde se tineau concertele, oriunde, pentru ca iubesc vocea lui Ian Gillan”. Iar Ian Gillan este extraordinarul interpret al lui Isus in prima reprezentatie a operei Jesus Christ Superstar. Nu cred ca este o simpla coincidenta.

0 Comments

Add A Comment