Spune ce e de spus

Ziarul

Arhiva

Powered By Blogger
toateBlogurile.ro
TRAFIC TRIPUL - Directo Web
   



“Gardianul” a intrat in posesia fisierului audio care contine o discutie telefonica purtata procurorul Ciprian Nastasiu si sirianul Omar Hayssam. Convorbirea a avut loc in data de 12 noiembrie 2006, intr-o zi de duminica, si a fost inregistrata de o persoana neidentificata, in mediu ambiental. Codul fisierului audio intrat in posesia noastra arata ca inregistrarea a fost facuta de un telefon mobil marca Nokia Communicator. Sau poate ea a fost transferata de pe un alt suport pe un asemenea telefon. La data discutiei, Omar Hayssam se afla in Siria, iar procurorul Ciprian Nastasiu, precum si judecatoarea Sofica Dumitrascu se aflau in ancheta Serviciului de Anchete Speciale din cadrul Parchetului de pe lânga Inalta Curte de Casatie si Justitie, fiind cercetati pentru modul in care au fost implicati in eliberarea lui Omar Hayssam din arest. In paralel, cei doi se aflau si sub ancheta disciplinara a Consiliului Superior al Magistraturii.
Mai trebuie spus ca stenograma pe care o cititi astazi nu a fost desecretizata in dosarul “Fuga”, ajuns la instanta.

Discutia telefonica are o durata de 8 minute si 31 de secunde. Prima parte a discutiei este destul de neclara, având in vedere ca Ciprian Nastasiu vorbea fara sa fi dat pe speaker si vocea interlocutorului sau. Din discutie reiese ca Omar Hayssam a fost cel care l-a contactat pe procuror folosind o cartela reincarcabila pentru a nu fi depistata locatia sa. Dupa câteva minute, se aude cum Nastasiu da telefonul pe speaker, iar vocea lui Omar Hayssam devine clara. Aceasta discutie se inscrie in mai multe convorbiri pe care procurorul le-a purtat cu sirianul in decursul zilelor de 31 iulie si 11 august 2006. Convorbirea din 12 noiembrie 2006 se axeaza pe modul in care Hayssam a fugit din România, de faptul ca acesta a plecat cu avionul la Beirut, fiind insotit de o persoana careia i-a platit o importanta suma de bani. Mai mult, Hayssam ar fi iesit din România prin aeroport folosindu-se de un pasaport fals, insa documentul se afla in posesia persoanei care l-a insotit. Aceste sustineri, Hayssam le facuse si in vara. In rechizitoriul privind fuga lui Hayssam s-a stabilit ca sirianul a parasit România la bordul Navei IMAN T, ajutat fiind de Mustafa Tartoussi. In continuare, Hayssam mai spune ca persoana in cauza i-a cerut un interviu in care sa-i dea in gât pe Nastasiu, pe fostul procuror general Ilie Botos si pe “Profesor”, lucru cu care nu a fost de acord. Si aceste afirmatii apar in celelalte stenograme ale discutiilor dintre sirian si procuror. O parte a discutiei este axata pe judecatoarea Sofica Dumitrascu, despre care interlocutorii vorbesc ca a scapat basma curata in ancheta CSM, spre deosebire de Ciprian Nastasiu, care era inca cercetat.

Nastasiu se afla la Aman in momentul in care a purtat discutia telefonica cu Hayssam

Procurorul Ciprian Nastasiu dezvaluie, in cartea “Pradarea României”, semnata alaturi de Victor Gaetan, faptul ca discutia cu Hayssam a avut loc pe când anchetatorul se afla in Iordania. “Am purtat mai multe convorbiri telefonice cu Omar Hayssam in timp ce ma aflam la Aman, asteptând avionul catre Bagdad. L-am inregistrat cu telefonul meu Nokia. In timpul acestor conversatii, Omar a devenit furios, chiar agresiv. (….) Omar a afirmat ca a platit 300.000 de euro pentru a cumpara vigilenta unora dintre oamenii care il supravegheau, la sfârsitul lunii iunie”, afirma Ciprian Nastasiu in capitolul 19 al cartii. Nastasiu plecase catre Bagdad pentru a-l audia pe Mohammad Munaf. S-a oprit in Iordania pentru a schimba avionul. Plecarea ar fi trebuit sa se desfasoare intre 7 si 14 noiemmbrie 2006 si ar fi vrut sa-l audieze chiar pe Omar Hayssam la ambasada din Damasc.
Prezentam in continuare transcriptul inregistrarii discutiei dintre Hayssam si Ciprian Nastasiu:

“Eu nu dau in Profesor, in Nastasiu sau in Botos“

CIPRIAN NASTASIU – Practic, ce trebuia sa fie facut ca sa nu mai fie problema?
OMAR HAYSSAM – (neinteligibil, nu se intelege nimic)
CIPRIAN NASTASIU - Si ati urcat…
OMAR HAYSSAM – Asta-i una… Am, deci, ca exemple, inca persoane (neinteligibil) s-a ocupat de stampilare, de tot, si gata. Când am ajuns unde trebuie, “Dom’le, ai ajuns, sa ne intelegem. Hai ca sa dam un interviu, o camera mica”. Dom’le, nu dau nici un interviu, ca eu nu dau nici in Profesor, nici in Nastasiu, nici in Botos si nici in nimeni. A zis ca a trimis o suma de bani, “va dau, va dau mai mult, cât asteptati acolo” … (neinteligibil) … deci, la revedere…
CIPRIAN NASTASIU – Cât a costat? Cât a fost operatiunea?
OMAR HAYSSAM - Va spun si asta…
CIPRIAN NASTASIU – Pai, nu, ca suma? Ca eu si asa…
OMAR HAYSSAM – O importanta suma…
CIPRIAN NASTASIU – Trei?
OMAR HAYSSAM – Trei ce?
CIPRIAN NASTASIU – Trei milioane?
OMAR HAYSSAM – Ah, eh… Nu! Ce…?
CIPRIAN NASTASIU – (Râde) Mai putin…
OMAR HAYSSAM - …Ii numaram pâna la ziua si plecam…
CIPRIAN NASTASIU – (Râde)
OMAR HAYSSAM - Imi cumparam si gagica cu banii astia…
CIPRIAN NASTASIU – (Râde) Da! Asa este. Trei sute de mii? Cinci sute de mii?
OMAR HAYSSAM – Mi-a dat... (neinteligibil)
CIPRIAN NASTASIU – Si baietii…?
OMAR HAYSSAM – (neinteligibil) ...important era sa dau de (neinteligibil)
OMAR HAYSSAM – “Ia zi, dom’le, cât ai cerut eu iti dau dublu”. Dar sa ma lasi cu chestia astia. Deocamdata nu ma intereseaza. Nu vreau sa ma amestec. Sa ma lasati in pace, ca-mi vad eu de treaba mea.
CIPRIAN NASTASIU – Si vrea neaparat o declaratie impotriva… deci, impotriva lui Profesorul, a mea, a lui Botos?...
OMAR HAYSSAM - Da… Da… Da.

“Cei care ma urmareau ii stiti si dumneavoastra”

CIPRIAN NASTASIU – Dar ce am facut?
OMAR HAYSSAM – Vorbim când ne vedem.
CIPRIAN NASTASIU – Ca am fost abuzivi? Ca a fost facatura?... Care era treaba?
OMAR HAYSSAM - Nu. Nu. Nu. Nu. Nu.
CIPRIAN NASTASIU – Nu?
OMAR HAYSSAM – Nu asa. Nu asa…
CIPRIAN NASTASIU – Dar macar asta cu… ca am acum o mare dilema. Care dintre servicii?
OMAR HAYSSAM – Acuma… De cel care ma urmarea?
CIPRIAN NASTASIU – Nu. Nu. Care v-au ajutat…
OMAR HAYSSAM – Nu. nu. Nu. Nu pot stabili. Credeti-ma ca nu pot stabili. Cei care ma urmareau sunt aceiasi care ii stiti si dumneavoastra… Cu Grand Cherokee, cu Opelul Astra, cu Peugeot-ul… Ihii... Ce mai era pe acolo? Parca era o Toyota, ceva… Oricum erau toate cu numere de afara…
CIPRIAN NASTASIU – Blaga a stiut ceva de miscarea asta?
OMAR HAYSSAM – Cine?
CIPRIAN NASTASIU – Blaga…
OMAR HAYSSAM – Nu aveam treaba cu el. De ce sa…? Nu! Nu! N-am… Nu!... N-am. Deci… vorbim când ne vedem, va rog eu frumos… Nu ma puneti sa dau nume sau…
CIPRIAN NASTASIU – Pai, nu nume… Totusi, e… asa… ca oricum pot sa folosesc asa… ce-mi spuneti. Ca n-am nici o…

“Mi-au spus ca e in interesul meu sa plec”

OMAR HAYSSAM – Pai, va spun si motivele… Si cum au dovedit ca au dreptate.
CIPRIAN NASTASIU – Ca urma sa fiti arestat…
OMAR HAYSSAM – Ca sunt… ca trebuie sa plec. Ca e in interesul meu… Si ca… una-alta. Si... Si va spun si cum mi-au dovedit-o. Aaa… erau bine informati si… Adica, cel putin asa m-am convins in acel moment.
CIPRIAN NASTASIU - Dar ce urma sa se intâmple? Ca asta… nu stiu. Ce urma sa se intâple? Cu ce v-au amenintat?
OMAR HAYSSAM - Ca o sa fiu arestat din nou! Ce sa fie…?
CIPRIAN NASTASIU – Atunci la termenul urmator? Sau când trebuia sa fie? La 14 iulie? Sau când trebuia sa fie, nu?
OMAR HAYSSAM – Poftiti?...
CIPRIAN NASTASIU – La 19 iulie urma sa fiti arestat?
OMAR HAYSSAM – Hmmm… Mai doua luni de la… Incepând cu 25… iunie, in doua luni.
CIPRIAN NASTASIU – 25 iunie, in doua luni. Deci, pe 25 august?
OMAR HAYSSAM – Cam asa, august – septembrie...

“Judecatoarea trebuia sa faca ce i se spune”

CIPRIAN NASTASIU – Au avut intelegere cu judecatoarea? Deci, judecatoarea e sub control?
OMAR HAYSSAM – Poftiti?...
CIPRIAN NASTASIU – Judecatoarea… care va judeca e sub controlul cuiva?
OMAR HAYSSAM – Hmm, deci judecatoarea care ma judeca stiti foarte bine cum a fost reangajata in magistratura…
CIPRIAN NASTASIU – Nu stiu… Deci, eu n-am… Deci, eu n-am avut…
OMAR HAYSSAM - …va pot jura…
CIPRIAN NASTASIU - … Eu n-am avut contact cu… Nu stiu despre ea… Dar zic… Stiti ca e controlata pe dosarul asta?
OMAR HAYSSAM – Sunteti un om de foarte buna credinta. Si v-am spus nu stiu de câte ori, si va spun si acuma… Nu… Deci, cei care va pun pe niste piste gresite… ei isi fac jocurile…
CIPRIAN NASTASIU – Dar eu asta vreau… Eu nu vreau sa mai fac jocul nimanui… Vreau sa-mi spuneti adevarul…
OMAR HAYSSAM - Judecatoarea, când a fost reangajata in magistratura, a fost conditia ei sa preia dosarul meu si sa faca in el in asa fel cum i se spune. Si vedeti ca ea incalca toate legile posibile din România si din lume. Deci, o judecatoare când face o rearestare intr-un dosar nu mai are voie sa se uite-n el, nu sa judece… Ea nu vrea sa asculte! Ce spun oamenii Curtii, ce spun avocatii, ce spun legile… ce spun…
CIPRIAN NASTASIU – Dar ati vazut, ca ea a scapat… S-a inchis dosarul ei la CSM!
OMAR HAYSSAM – Pai, bineinteles ca i se inchide… Si orice…
CIPRIAN NASTASIU – La mine nu! La mine continua. La mine au lovit fostii…
OMAR HAYSSAM – Vedeti? Deci, vedeti? Ea este… ea este o… tinuta in brate. Este sus… asa… Mai am alte nenorociri care o sa vi le spun când ne vedem. Nu vreau sa le spun la telefoane… eu…
CIPRIAN NASTASIU – Nu…
OMAR HAYSSAM – Nu vreau sa ma pronunt acuma in ele pâna când nu stam fata in fata si stiu ca vorbesc la sigur cu un om in care am incredere.
CIPRIAN NASTASIU – Da. Dar macar spuneti-mi cu ce… Ce nume ati avut pe pasaport? Numele…
OMAR HAYSSAM – Va rog frumos sa ma credeti ca nu stiu!
CIPRIAN NASTASIU – Nu v-ati uitat?
OMAR HAYSSAM – Nu! Deci, nu! Nu l-am atins… Deci, s-a ocupat cineva; l-a pus, s-a pus stampila. “Si-ti trebuie ceva… ? Esti in granita deja! Esti linistit?” Sunt linistit…
CIPRIAN NASTASIU - Si ati fost…?
OMAR HAYSSAM – Cum sa fiu linistit?! Când pleaca avionul sunt linistit!
CIPRIAN NASTASIU – Si a fost cu dumneavoastra in avion persoana respectiva?

“Va dau dublu, dar nu ma mai implicati in chestia asta”

OMAR HAYSSAM – Bineinteles! Da! Da…
CIPRIAN NASTASIU – Aa, si pasaportul era la el, in permanenta…
OMAR HAYSSAM – Da. Da.
CIPRIAN NASTASIU – Ca sa nu-l vedeti…
OMAR HAYSSAM – Da…
CIPRIAN NASTASIU – Si a fost cursa regulata?
OMAR HAYSSAM – Poftiti?
CIPRIAN NASTASIU – Cursa regulata, dintr-asta…?
OMAR HAYSSAM – Cursa regulata! Cursa regulata… Da! Obisnuit…
CIPRIAN NASTASIU – Bucuresti–Beirut?
OMAR HAYSSAM – Obisnuit… Fara bataie de cap… Fara…
CIPRIAN NASTASIU – Bucuresti–Beirut?
OMAR HAYSSAM – Când am ajuns s-a pus iar stampila de intrare. “Dom’le, ai vrut Beirut sau Damasc. Esti la Beirut! Nu? Bine, hai trecem la…” Am iesit afara. L-am condus la niste oameni de-ai mei. Am stat de vorba… Mai pe, in târziu… Imi pare rau. Eu eram inconjurat si pazit si nu mai aveam probleme cu (neinteligibil – probabil “dumnealui”)
CIPRIAN NASTASIU – Hmmm…
OMAR HAYSSAM – “Dom’le, am stabilit o suma, va dau dublu, sa nu credeti ca eu sunt un tradator… Eu nu… Asa. Dar nu ma mai implicati in chestia asta. Sunt niste oameni care nu trebuie sa dau in ei!”
CIPRIAN NASTASIU – Si aveati discursul pregatit? Deja va pregatisera discursul, ce sa spuneti?
OMAR HAYSSAM – Hmm… Aveam niste notite facute.
CIPRIAN NASTASIU – Notite…
OMAR HAYSSAM – Mda… Pai, eram nebun sa…? Asta e…
CIPRIAN NASTASIU – Dar acuma, in perioada asta, v-a mai contactat cineva din partea aia?
OMAR HAYSSAM – Hmmm… N-au unde!
CIPRIAN NASTASIU – Da, n-au unde…
OMAR HAYSSAM – N-au unde. Ati vazut ca m-am retinut. Deci, in afara de dumneavoastra si copiii, nu ma intereseaza. Si am lasat-o asa… Am zis ca e mai bine. Zic… Alo?

“Tacerea e mai buna acum”

CIPRIAN NASTASIU – Da! Da! Eu va aud!
OMAR HAYSSAM – Da… Probabil ca se termina creditul la cartela asta si… In fine. De ce sa ma incurc? Am zis, bine, tac! Tac! Tac! Tac! Ca tacerea e mai buna acum. Lasa sa vorbeasca si unul, si altul… Eu sa aud si sa analizez. Ca-i mai bine…
CIPRIAN NASTASIU – Pai, ati vazut ca toti se retrag si ramân… Am ramas eu singur care-s vinovat de tot.
OMAR HAYSSAM – Deci nu sunt… (se intrerupe convorbirea)

Se aude cum se opreste inregistrarea telefonica… Ciprian Nastasiu vorbeste cu o persoana care se afla in aceeasi incapere:

CIPRIAN NASTASIU – (Ofteaza indelung) Gata! Deci, ai priceput? Zice ca a plecat la o saptamâna dupa data pe care am spus-o eu… Deci… in jurul la 7 iunie (se opreste inregistrarea)
In final, Nastasiu se adresase, cel mai probabil, colegului sau de la DIICOT, care il insotise in deplasarea in Orientul Mijlociu.

Ciprian Nastasiu si-a dat demisia din magistratura ca urmare a sanctiunilor primite dupa fuga lui Hayssam

Procurorul Ciprian Nastasiu si Sofica Dumitrascu, judecatorul care a decis cercetarea in stare de libertate a lui Hayssam, au primit, in 24 noiembrie 2006, rezolutia de neincepere a urmaririi penale din partea Serviciului de Anchete Speciale din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Procurorii au stabilit ca nici Nastasiu si nici Dumitrascu nu pot fi facuti raspunzatori pentru fuga sirianului, dupa ce a fost eliberat, considerand ca cei doi magistrati si-au intemeiat deciziile pe acte medicale, respectiv adeverinta eliberata lui Omar Hayssam de catre medicul Constantin Tanasescu. Cu toate acestea, Sectia de procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a decis, în 29 martie 2007, sanctionarea disciplinara a procurorului Ciprian Nastasiu, prin diminuarea cu 15 la suta a salariului, pentru trei luni. Ciprian Nastasiu a facut obiectul unor verificari ale inspectorilor Consiliului Superior al Magistraturii ca urmare a eliberarii din arest a lui Omar Hayssam, urmata de fuga sirianului din România. Completul de 9 judecatori al Inaltei Curti de Casatie si Justitie a constatat, pe 15 aprilie 2008, ca fiind nul recursul promovat de procurorul Ciprian Nastasiu impotriva acestei decizii a CSM. Nastasiu a fost revocat in 3 iulie 2008 din functia de procuror la structura DIICOT a Parchetului de pe lânga Înalta Curte de Casatie si Justitie, fiind detasat la Parchetul de pe lânga Curtea de Apel Timisoara, dupa ce Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii a dat aviz favorabil propunerii procurorului general al României, Codruta Kovesi. Pe 10 iulie 2008, Curtea de Apel Bucuresti a respins cererea procurorului Ciprian Nastasiu de suspendare a executarii ordinului prin care a fost revocat de procurorul general, decizie confirmata in august 2008 de Curtea Suprema. Tot in 10 iulie 2008 plenul CSM a respins contestatia formulata de fostul procuror DIICOT impotriva deciziei de revocare din functie, iar in octombrie 2008, Ciprian Nastasiu si-a dat demisia din magistratura. Plenul CSM a luat act de demisia lui Ciprian Nastasiu in sedinta din data de 30 octombrie 2008, iar decretul sefului statului de eliberare din functie, ca urmare a demisiei, a fost publicat in Monitorul Oficial in 24 noiembrie 2008. (Ionut Muresan)

Judecatoarea Sofica Dumitrascu, scoasa basma curata si promovata

Sofica Dumitrascu, judecatoarea care a dispus eliberarea lui Omar Hayssam, a avut un traseu profesional destul de sinuos. In anul 2001 a parasit magistratura, pentru a profesa ca avocat, alaturi de sotul sau. Patru ani mai tarziu, in anul 2005, Sofica Dumitrascu a revenit in functia de judecator al Curtii de Apel Bucuresti, in urma unei proceduri destul de controversate la acea vreme. In anul 2006, judecatoarea Sofica Dumitrascu intra in atentia opiniei publice in urma scandalului legat de eliberarea lui Omar Hayssam. Sectia pentru judecatori a CSM a declansat o ancheta referitoare la modul in care si-a facut datoria judecatorul, dar ancheta a fost, in cele din urma, clasata. De altfel, nici ancheta Parchetului General, care viza modul in care s-a produs eliberarea lui Hayssam (nu numai ca judecatoarea l-a pus in libertate, dar nu a dispus inlocuirea masurii arestarii preventive cu o alta), nu s-a finalizat decat printr-un NUP. Dupa ce s-au mai linistit “apele”, Sofica Dumitrascu s-a considerat indreptatita sa solicite promovarea la Inalta Curte de Casatie si Justitie, cerere care i-a fost respinsa, de doua ori, de catre CSM, cu majoritate de voturi. Aceasta, pana in data de 17 septembrie 2009, cand, in cele din urma, CSM a dat curs acestei cereri.

0 Comments

Add A Comment